Sunday, January 2, 2011

RefLecT And TuRn!!

Salam tahun baru..



Alhamdulillah,masih diberi kesempatan untuk merasakan aura tahun 2011. Hari ni dah masuk 2 Januari 2011 di bumi UK ini. Dari 2010 menjadi 2011. Dari umur 20 menjadi 21 tahun. Dari yang lepas menjadi yang baru. Daripada muda, menjadi tua. SUBHANALLAH! Cepat masa berlalu. Rasa baru sekejap hidup dalam fenomena 2010,sekarang dah menjejak 2011. Dari sehari ke sehari umur meningkat which menunjukkan yang masa kita di dunia makin singkat. Kita makin menghampiri MATI! Astaghfirullah.. Masih banyak perkara yang belum dilakukan. Masih banyak perkara yang belum tercapai. Semoga tahun baru ini mampu menjadikan aku seorang yang lebih baik dari diri aku yang terdahulu.

Masuk tahun baru..masuk sekolah baru..masuk dunia baru..mesti orang akan bercakap tentang AZAM. Azam tahun baru! Memang dah jadi lumrah and tradisi.. Bila tahun baru,orang akan tanya tentang azam kita. Bila Maal Hijrah pun,orang akan tanya azam kita. Orang akan minta listkan semua azam-azam baru dan listkan azam-azam tahun lepas yang telah dicapai. So,memang topik yang paling sesuai untuk bercakap di permulaan tahun ini ialah tentang AZAM KITA!!

Apa azam anda??? Jangan jawab. Tepuk dada tanya selera. Kita lebih kenal diri kita sendiri. So, kita lebih mengetahui tahap diri sendiri and sepatutnya tak menjadi satu masalah untuk kita mencari azam tahun baru kita. The point is, jangan lupakan yang lalu. REFLECT dgn apa yang telah kita lalui dulu. Kita dah alami banyak perkara yang mungkin orang lain tak dapat peluang untuk merasakannya. Allah pilih kita untuk mengalaminya..Allah pilih kita untuk mencari maksud tersirat di sebalik apa yang berlaku. So, kalau tiap-tiap hari kita tengok muka kita depan cermin,kita dapat lihat rupa kita. Mungkin makin chubby,makin berjerawat or what so ever. Jadi,REFLECT diri kita depan 'cermin' and lihat perubahan DIRI KITA. Bukan hanya dari segi fizikal..tapi rohani..dalaman kita. Dalaman itu lebih penting berbanding luaran.

So..untuk tahun 2011 yang baru menjelma ni,kita cari satu TURNING POINT yang mampu mengubah and memperbaiki diri kita yang sedia ada. Kita tak nak jadi manusia yang sama sepanjang hidup kita kan? Kita pun tak nak orang kenal diri kita yang sama macam tahun-tahun yang lalu. Kalau kita ni barang, kita dah boleh digelar 'lapuk' or 'old-fashioned'. And hakikatnya kita memang 'barang' yang Allah ciptakan. So, nak ke kita jadi sesuatu yang lapuk ditelan masa?? Kalau kita tak nak, TURN ourselves to a better place. Kita ada hati..kita ada akal untuk berfikir. Umur makin meningkat, so sepatutnya pemikiran lebih matang and kita seharusnya lebih bijak memilih yang baik untuk diri sendiri. Jadi, REFLECT AND TURN OURSELVES!!! We have the right to do anything for ourselves!





2 comments:

Nur Yana said...

entry nada makin matang.. n for sure disebabkan pemikiran yg makin matang gak.. papepown keep the childish part of u.. because thats what so cute about u.. hoho.. semoga tercapai semua azam baru dan dipermudahkan segala urusan. nice entry btw.. thumbs up!! ngee.. XD

Adek Nada said...

hahahaha..
Childish mmg tetap childish As..
Matang ke penulisan ni??Mcam tak berapa je..hahahaha
As pun apa kurangnya kan??heeee

About Me

My photo
Ampang, Selangor, Malaysia