Sunday, October 23, 2011

Baru VS Lama


Salam..

Kali ni..nak berkongsi sesuatu sebagai pengajaran dan peringatan untuk kita semua insyaAllah..

Situasi (1) :





" Fuyoooooo...mantapla ko Zam. Mahal kot kereta kau ni.."

" Smart kan? Fuhh! Tak sangka doh aku beli kereta ni. Bangga rasa.. Cantik gila..Smart pulak tu. Well, Honda Civic kottt..haha.."

" Ni sure tak boleh calarkan ni.. Nanti ada orang marahla kereta kesayangan dia rosak.huuuu.."

" Woittt! Jangan calarkan ok! Mahal beli ni, sayang kot. Jangan sesuka hati calarkan ek. Sesiapa yang calarkan..siapla, ada yang kena bayar ganti rugi nanti.."


"Amboi!!! Garangnya Bang Long.hahaha. Relaxla...takdenye nak calarkan. Acah jerrr..heeeee.."

" Mestila marah. Kereta baru kot, ingat apa...????haha.."

Selepas beberapa tahun..........................


Situasi (2) :

" Mak aih! Aduh..sorila Zam, tercalar dah sikit kereta kau ni. Bertambah-tambahla nampaknya kecalaran kat kereta kau ni. Sorila wei, tak sengaja.."

" Emmm..takpe je. Dah namanya kereta buruk, tak boleh nak buat apa dah.huuu.."

"Ish! Buruk-buruk pun banyak kot berjasa dengan ko. Nikmat yang tak terhingga kau dapat kereta tu.."


" Emmm...memangla. Tapi, dah buruk..jalan sikit je bunyi eeekk oookkk. Rasa macam nak beli kereta barula. Sekarang banyak dah keluaran baru yang design cantik-cantik kot!!!"

" Ait..dulu bukan main sayang sangat kat kereta.. Sekarang dah buruk, tak kisah dah! Honda Civic tak memberi makna dah ke?hehe.."




Yang baru dah menjadi old school, yang baru sudah menjadi lama, yang cantik sudah menjadi buruk. Tak sudi dipandang, tak sudi diagungkan. Itulah sifat manusia. Bila beli barang yang baru, sangat sayangkan barang itu, kadang-kadang kawan atau family sendiri tidak menjadi ukuran. Apa yang penting, barangnya selamat, tetap kekal cantik, tetap nampak megah, tidak kira apa yang berlaku. Tapi, lumrah hidup, sunatullah..setiap yang baru akan jadi buruk dan 'kodi' suatu hari nanti. Tidak kira secantik mana barang tersebut, biarlah berjenama sekalipun, tetap akan buruk suatu hari nanti. Bila dah buruk, hilanglah sayang, tiada lagi cinta padanya dan mungkin ada benda lain yang lebih disayangi dan diutamakan daripadanya....

Samalah juga dengan Islam kan???
Zaman dulu, Islam sangat suci, indah dan bersih. Masih baru, tidak dicalari dan dikotori lagi. Semuanya asli. Betapa orang zaman dahulu mengagungkannya, sanggup bergadai nyawa untuknya. Biarlah apa yang berlaku, Islam tetap no satu, tetap diutamakan. Nyawa sanggup digadaikan, keluarga rela ditinggalkan, harta sudi disumbangkan..semata-mata kerana Islam yang agung.

Tapi..zaman sekarang..apa yang dah jadi??? Masihkah Islam itu menjadi satu keutamaan? Masihkah Islam diagung-agungkan? Mahukah Muslimeen menggadaikan nyawa mereka untuk Islam??
JELAS! Islam sudah dilupakan, semakin jauh dari jiwa dan hati Muslimeen sekarang. Islam boleh dipijak-pijak tanpa ada yang menghalang. Tiada yang mempedulikannya, semua lebih mementingkan diri sendiri dari agama mereka sendiri. Apa yang dibanggakan dan diagungkan bukanlah Allah yang SATU..tetapi SATU Malaysia..(opsss..kontroversi). Kenapa semua ini berlaku???

Kerana Islam yang dulunya suci dan indah bersih..sudah dikotori dan dicemari dengan perkara-perkara lain. Islam dah tak asli, tidak seperti keadaannya ketika mula-mula diwahyukan kepada para nabi. Ke mana hilangnya ISLAM yang sebenar??? Siapa yang mengotorinya?? Bukan orang lain, bukan jiran kita, tetapi diri kita sendiri sekiranya kita tidak mengamalkan Islam yang sebenarnya. Jika kita mencampur adukkan Islam dengan yang lain, maka kitalah yang mencemarinya, bukan orang lain, bukan manusia lain yang berada di tempat lain. Tetapi..semuanya bermula dengan diri kita sendiri..

Kereta yang sudah tercalar, akan dicat semula agar rupanya tetap kekal cantik dan bergaya.
Jika Islam sudah dikotori dan dicemari, marilah kita, pewaris para nabi membersihkannya semula.
Bukan kita menge'cat' Islam itu sendiri, tetapi perbaharuilah 'komponen-komponen' Islam..iaitu diri kita sendiri. Perbaiki diri biar ianya selari dengan Islam itu sendiri..insyaAllah..

Wallahu'alam...

No comments:

About Me

My photo
Ampang, Selangor, Malaysia